Wandeltips voor een heerlijke (Veluwe) wandeling

Wandeltips

Wandeltips, een goed begin is het halve werk

Gaan wandelen zou soms dezelfde voorbereiding kunnen gebruiken als een vakantiereis boeken. Vaak genoeg komt het voor dat iemand mee wandelt en in de “problemen” komt. Slechts een “klein blokje om” gaan heeft dat niet nodig, je kan hooguit nat worden.

De volgende wandeltips kun je gebruiken als je langer gaat wandelen. Zeker bij koude en warme omstandigheden.


Ben je iemand die goed in staat is om te verdwalen? Neem een kaart mee of gebruik een GPS-ontvanger. Wat is een gps-wandeling? Lees er hier meer over.

Wandeltips georganiseerde wandeltochten
Spontaan in het gras pauzeren, waar zit of lig je op? En wat dacht je van een teken beet?

De Basis tips voor wandelen

Van nature bereid ik dingen graag voor, echter ook ik ben door schade en schande wijzer geworden. Er is zoveel te vertellen dat ik slechts een basis als wandeltips geef. Ieder kan voor zich bepalen wat die wil spenderen, wat noodzakelijk en/of voor jou van toepassing is.

Beginnende wandelaars

Wanneer je een beginnende wandelaar bent heb je het lekker gemakkelijk. Ook al train je nog zo langzaam of kort, het heeft altijd een positief effect op je conditie. Doe het daarom de eerste twee maanden gewoon rustig aan en bouw het op. Ook ter voorkoming van blessures en blaren.


Wil je je verder verdiepen in het wandelen zelf? Dan is deze site hier ook handig.

Schoenen, deze maken of breken je dag

Investeer in goede schoenen die passen bij de wandelingen die je gaat doen.
Verharde paden, bergwandeling of vrije tijd de natuur in? Onderhoud je schoenen alsof het je voeten zijn. Uiteraard besteed je ook aandacht aan je sokken. Voorkom blaren lees er meer over!

Belangrijke en gezonde tips!

Met betrekking tot de wereldwijde pandemie is het sterk aanbevolen om je goed te laten informeren. Onderzoek voor je wandeling wat kan en mag. Zo kan horeca of een bezoekerscentrum dicht zijn en gelden er aangepaste park regels.

Richtlijnen!

Hanteer deze richtlijnen in een park van Natuurmonumenten.

  • Vermijd drukke plekken en tijdstippen. Zie je dat het ergens druk is, ga dan ergens anders heen.
  • Geef elkaar de ruimte en houd altijd anderhalve meter afstand van elkaar.
  • Kom niet in groepen groter dan het RIVM toe staat. Of ouder zijn dan 12 jaar en niet tot één huishouden behoren.
  • Zoek nabijgelegen natuur op om onnodige reisbewegingen te voorkomen.
  • Laat papieren zakdoekjes en ander afval niet achter in de natuur.
  • Volg de aanwijzingen op borden, posters en van de boswachters ter plekke op.
  • Ben je verkouden of heb jij of een gezinslid koorts of last van benauwdheid, blijf dan thuis.

De meest recente informatie en afgesloten gebieden lees je op de website.

Alternatieve keuzes

De natuur is groot en extra genieten met minder mensen.

Iedereen wil mooi en lekker wandelen. Maar met zijn allen tegelijk op dezelfde vierkante meter, is dat mooi en lekker? Er zijn zoveel verschillende gebieden en soms zelfs heel rustig als het elders druk is. Deze link helpt je te kiezen in een straal van 25 km van Rheden. Op drukke momenten was het rustig wandelen in de buurt van Eerbeek en Laag Soeren. Als voorbeeld de wandelroute Sprengen Veluwezoom, bij Laag-Soeren is 7 km, volg de bruine pijlen. tijdens de wandeling kom je extra wandelingen tegen om te bewandelen.

Virtueel wandelen!

Goed nieuws voor wie deze dagen aan huis gekluisterd is: Middels Google Street View mag je hele dagen 19 bijzondere natuurgebieden bezoeken. Virtueel dan, zelfs met zeer slecht weer kan je droog en veilig genieten.

Met 360-graden beelden kun je de bijzondere natuurgebieden virtueel verkennen vanaf je computer, smartphone of tablet. Om de mooiste gebieden van Natuurmonumenten in beeld te brengen, legden vrijwilligers eerder tientallen kilometers af met een speciale draagbare camera.

Van het onbewoonde eiland Griend in het hoge noorden, via het water van De Wieden en de Kaapse Bossen op de Utrechtse Heuvelrug tot de Sint Pietersberg in het zuiden – Natuurmonumenten en Google brengen hiermee de natuur bij je thuis.

wandeltips, wat doe je als er geen schaduw is?
Open vlaktes hebben geen schaduw zoals een bos omgeving. Waar bescherm jij je mee?

De zin en onzin van grote uitgaves

Ik ben geen gulle gever aan winkels. Wel is het zo dat ik geen genoegen neem met een tweede keus schoen. Ik koop de perfect zittende schoenen, waterdicht en kijk niet eerst naar de prijs. (duur is niet per definitie het beste)

De duurste uitgaves zijn vaak degene die je uit nood moet doen bij gebrek aan voorbereiding. Tegelijk kun je niet alles meeslepen of op alles voorbereiden.


Wandelkleding

Kleed je dusdanig dat je je beschermt tegen onderkoeling of oververhitting. Eventueel is wandelkleding aan te bevelen maar niet altijd noodzakelijk. Wandel kleding is vaak lichter en sneldrogend. Heb je wel eens in een doorweekte spijkerbroek gewandeld? Echt niet lekker.
Weersomstandigheden, mijn aanpak

In de herfst en winter kleed ik mij dusdanig dat ik het fris heb voor een wandeling. Ik heb het lekker warm tijdens de wandeling en zweet niet. In de zomer is de vraag of een korte broek kan. De natuur kan flinke aanslagen geven aan de huid. Wandelen in de hitte kan gevaarlijk zijn! Maar denk ook even aan ongedierte zoals teken, deze kunnen verstrekkende gevolgen geven.

Posbank Sonja wandeltip, sonja 8 sonja 14

Gezondheid en fysieke conditie

Tijdens georganiseerde wandeltochten kom je veel bekende en onbekende wandelaars tegen. In der loop der jaren leer je veel van elkaar, maar niet iedereen. Een vlakke wandeling van tien kilometer is lang zo zwaar niet als tien kilometer klimmen. Logisch, maar niet voor iedereen.

Ben je fit genoeg?

Is de wandeling haalbaar? Voorkom dat je halverwege midden in de natuur “verplicht” bent door te wandelen. Door over je eigen grenzen te gaan loop je extra kans op blessures. Spierpijn is een fysiek signaal om je te waarschuwen. Pauzeer waar nodig, maar voorkom gehele afkoeling.


Magnesium helpt bij verzuring van spieren. Een lange wandeling vraagt om een goede voorbereiding! Neem eten en drinken mee. Urine voert afvalstoffen af uit je lichaam, drink voldoende.


Ben je net ziek geweest? Ik wil je niet ontmoedigen, maar bedenk of de afstand en route haalbaar is.

De wandelroute en informatie voor thuis

Niemand wil verdwalen en toch komt het nog voor. Zorg voor een kaart, bereikbaarheid in nood of een GPS die je weer naar een vast punt kan brengen. Met Google maps kan je je start locatie markeren op je smartphone. (download een offline kaart voor als je geen bereik hebt) Is de Natuur routes app van Natuurmonumenten iets voor jou? Ik schreef er hier over.


Laat thuis een briefje achter waar je die dag heen gaat en welke route. Familie, vrienden of gezinsleden kunnen in nood hulpdiensten voor je inschakelen. Onzin? In veel natuurgebieden heb je geen bereik. Mogelijk scenario: Daar lig je dan met botbreuken en niemand die weet waar of hoe lang je hulpeloos ligt te wachten op hulp. Dat briefje kan je leven redden!

wandeltips

Losse en kleine wandeltips

  • Heb je bescherming tegen de zon nodig?
  • Zorg voor voldoende eten en drinken voor onderweg.
  • Kan een sanitaire stop nodig zijn, neem wat mee voor onderweg.
    (Toiletpapier, plastuit en zakje om doekjes niet in de natuur achter te laten. 
  • Neem een plastic zak mee, dan zit je altijd schoon en droog.
  • Reserve batterij(en) nodig?
  • Is het handig om thuis je locatie te noteren?
  • Heb je baad bij blaarpleisters?
  • Bewaar afstand van wilde dieren, jij ben te gast in hun omgeving.
  • Lees en respecteer park regels, voorkom een boete van € 104.- of meer.

Voel je vrij iets te vragen of je ervaring te delen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

(Alle inzendingen worden gelezen en gecontroleerd)